Cover

Ειδησεις

Επιστολή ΣΕΚΑΠΛΑΣ -ΠΕΕΥ στον Υφυπουργό Οικονομικών για τα Τεκμήρια στα Σκάφη

Επιστολή στον Υφυπουργό Οικονομικών κ. Απόστολο Βεζυρόπουλο με κοινοποίηση στον Υπουργό Οικονομικών κ. Χρήστο Σταικούρα έστειλε ο ΣΕΚΑΠΛΑΣ-ΠΕΕΥ με θέμα τις αντικειμενικές δαπάνες διαβίωσης και τα τεκμήρια μικρών σκαφών/λέμβων.

Ας δούμε τι λέει η επιστολή αυτή:

«Αξιότιμε κ. Υφυπουργέ

Με πολλαπλές επιστολές μας προς την προηγούμενη πολιτική ηγεσία είχαμε επισημάνει τα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο κλάδος μας από τα δυσβάστακτα και, εν πολλοίς μάλιστα, αντίθετα προς το καλώς εννοούμενο δημόσιο συμφέρον ως αυτό είχε επίσης πολλαπλώς επεξηγηθεί με τεκμηριωμένα παραδείγματα. Μάλιστα είχαμε θέσει υπόψη των αρμοδίων και μελέτη για την ανάδειξη της σημασίας των σκαφών αναψυχής στο θαλάσσιο τουρισμό και την εθνική οικονομία η οποία είχε ανατεθεί από το Ναυτικό Επιμελητήριο της Ελλάδος στο Ερευνητικό Εργαστήριο Ναυτιλιακής Οικονομίας, Διοίκησης και Ναυτιλιακών Ατυχημάτων του Κέντρου Ερευνών του Πανεπιστημίου Πειραιώς.

Αν ερωτήσετε για το αν λάβαμε κάποια απάντηση η απάντηση που προσήκει είναι αυτή που αναφέρεται στο κατά Ιωάννη Ευαγγέλιο (στιχ. 23) «… φωνή βοώντος εν τη ερήμω.».

κ. Υφυπουργέ

Πρόσφατα όλοι μας γίναμε κοινωνοί των δημοσιευμάτων σχετικών με τη σταδιακή  κατάργηση των τεκμηρίων. Αντιγράφουμε από την εφημερίδα «ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ» της 5ης Αυγούστου τ.έ. «Τελειώνει η οδύσσεια των φορολογουμένων με τα τεκμήρια διαβίωσης, καθώς η κυβέρνηση σκοπεύει να τα καταργήσει σταδιακά από το 2020 και μετά. Συγκεκριμένα, η κυβέρνηση προσανατολίζεται στη μείωση των τεκμηρίων κατά 50% το 2020 και πλήρη κατάργησή τους το 2021».

Εάν η πρόθεση της Κυβέρνησής σας είναι η σταδιακή κατάργησή τους θεωρούμε ότι αυτή θα πρέπει και μάλιστα άμεσα να αρχίσει από τα μικρά σκάφη αναψυχής.

Όπως είναι γνωστό οι αντικειμενικές δαπάνες διαβίωσης με βάση την κυριότητα σκάφους  αναψυχής που είχαν θεσμοθετηθεί με το άρθρο 16 παργ. 1 ε) του ν. 2238/1994 (Α ́ 151) με τον οποίο είχε κυρωθεί ο Κώδικας Φορολογίας Εισοδήματος, καταργήθηκαν με το άρθρο 4 παργ. 9 του ν. 3091/2002 (ΦΕΚ 330 Α ́), για τα σκάφη αναψυχής μήκους μικρότερου από δέκα (10) μέτρα με αποτέλεσμα να υπερδιπλασιασθούν σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα οι πωλήσεις των μικρών αυτών σκαφών ως αποδεικνύεται από τα επίσημα στατιστικά στοιχεία του Υπουργείου Ναυτιλίας.

Τα φορολογικά μέτρα (τεκμήρια, τέλη κυκλοφορίας-ΤΕΠΑΗ, φόρος πολυτελούς διαβίωσης σε συνδυασμό με την, από τα θεσμοθετημένα όργανα και φορείς της Ελληνικής Πολιτείας, απαξίωση του σκάφους κατά το πρόσφατο παρελθόν έγινε η αιτία και αφορμή μαζικής αναχώρησης των πλοίων προς μαρίνες γειτονικών χωρών οι οποίες έχουν αναγνωρίσει και καρπούνται τα οφέλη του θαλάσσιου τουρισμού, τον οποίο καταδιώκουν τα μέτρα που η Πολιτεία θεσμοθέτησε με τις ενδεικτικά μνημονευόμενες για την εθνική μας οικονομία εξαιρετικά δυσμενείς συνέπειες, όπως:

• εγκατάλειψη της ναυτικής παιδείας

• απώλεια τουριστικού συναλλάγματος,

• εγκατάλειψη και καταστροφή των χώρων ελλιμενισμού,

• απώλεια χιλιάδων θέσεων εργασίας,

• εξόντωση κάθε θαλάσσιας εμπορικής δραστηριότητας,

• απώλεια φορολογικών εσόδων για το κράτος κ.λπ.

Το μικρό σκάφος – λέμβος (βάρκα) δεν είναι βιομηχανικό προϊόν (όρα αυτοκίνητο και μάλιστα εισαγόμενο) είναι προϊόν πρωτογενούς παραγωγής και η κατασκευή της ολοκληρώνεται, από την αρχή μέχρι το τέλος, με τη χειρονακτική εργασία του Έλληνα κατασκευαστή, τεχνίτη και καραβομαραγκού με ό,τι πολύτιμο ήδη αυτό συνεπάγεται για την απασχόληση και τα φορολογικά έσοδα του Κράτους.

Το μικρό σκάφος αποδίδει έσοδα στο κράτος, συνεχώς, από την 1η ημέρα της έναρξης της κατασκευής του και για όσες δεκαετίες υπάρχει, σε αντίθεση με άλλα προϊόντα, ενώ με το πιστοποιητικό αξιοπλοΐας του ανανεωνόμενο περιοδικά, τα σωστικά και πυροσβεστικά μέσα του επίσης και το ΔΕ.Κ.Π.Α είναι μια μικρή μηχανή συνεχούς παραγωγής εσόδων για το κράτος.

Το έτος 2007, σύμφωνα με τα επίσημα στατιστικά στοιχεία του Υπουργείου Ναυτιλίας, λεμβολογήθηκαν 11.112 μικρά σκάφη μήκους μικρότερου από δέκα μέτρα. (Επισυνάπτονται στατιστικοί πίνακες των ετών 2002 έως και 2018).

Από το επόμενο, και εφεξής, έτος 2008 άρχισαν οι γνωστοί αφορισμοί από την Πολιτεία και  τα Μ.Μ.Ε. για τους «σκαφάτους» στους οποίους συμπεριέλαβαν και τους βαρκάρηδες, θεσμοθετήθηκαν πολλαπλές φορολογικές επιβαρύνσεις και το συνακόλουθο αποτέλεσμα ήταν να αρχίσει η σταδιακή πτώση η οποία κορυφώθηκε και άγγιξε το 89%. Ο ιδιοκτήτης βάρκας μετονομάσθηκε από βαρκάρης σε «σκαφάτος»

Πως είναι δυνατόν η ψαρόβαρκα των τριών (3) μέτρων ολικού μήκους που χρησιμοποιείται για ερασιτεχνικό ψάρεμα με καθετή και συνακόλουθα η αγάπη για τη θάλασσα να  θεωρείται τεκμήριο και χλιδή από την Πολιτεία και κατά συνέπεια απευκταία δραστηριότητα;

Θεωρούμε ότι Πολιτεία και φορείς θα πρέπει να ενώσουν/με τις δυνάμεις τους/μας για την αναστροφή του κλίματος που επικρατεί στους ιδιοκτήτες μικρών σκαφών στην Ελλάδα. Δεν μπορεί  ο ιδιοκτήτης ενός μικρού σκάφους/λέμβου/βάρκας να αποκαλείται «σκαφάτος» ή ενδεχομένως και φοροφυγάς. Θεωρούμε ως επιβεβλημένη ενέργεια την απενοχοποίηση των ιδιοκτητών μικρών σκαφών που a priori θεωρούνται οικονομικά εύρωστοι με αποτέλεσμα να προσπαθεί ο καθένας να απαλλαγεί από το σκάφος του και ο κλάδος των κατασκευαστών & παροχής υπηρεσιών σκαφών στην Ελλάδα, που τόσα πολλά έχει προσφέρει στην εθνική μας οικονομία, να βρίσκεται αυτή τη στιγμή σε κατάρρευση. Σε μία χώρα σαν την Ελλάδα με τη νησιωτική συγκρότηση με το τεράστιο μήκος ακτογραμμής (17.253,3 χλμ σε κλίμακα 1:50.000), με το λαϊκό περίγυρο, την ιστορικότητα της περιοχής και τις ιδανικές κλιματολογικές συνθήκες που επικρατούν σχεδόν καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους, έπρεπε η κατοχή ενός μικρού σκάφους να θεωρείται δεδομένη και να μην φορολογείται καθόλου.

Περισσότερα στοιχεία για το βάσιμο των εισηγήσεών μας αναφέρονται στο  επισυναπτόμενο μικρό εγχειρίδιο/μελέτη για τη σημασία των σκαφών αναψυχής στο θαλάσσιο τουρισμό και την εθνική οικονομία ενώ είναι αυτονόητο ότι είμαστε στη διάθεσή σας για την παροχή τυχόν πρόσθετων διευκρινίσεων.

Παρακαλούμε επίσης όπως αντιπροσωπεία του Συνδέσμου μας γίνει δεκτή σε μια συνάντηση γνωριμίας και ανταλλαγής απόψεων επί των δραστηριοτήτων των ανά την Επικράτεια μελών μας.

Τέλος με την ευκαιρία αυτή σας ενημερώνουμε ότι το «ΝΑΥΤΙΚΟ ΣΑΛΟΝΙ» η μεγαλύτερη στη χώρα μας θαλασσινή έκθεση που διοργανώνει ο Σύνδεσμός μας θα γίνει στην πρώην αίθουσα ξιφασκίας στις ολυμπιακές εγκαταστάσεις στο Ελληνικό κατά το χρονικό διάστημα από 27/11 μέχρι και 01/12/2019

Επισυνάπτεται: Εγχειρίδιο/Μελέτη»