Cover

Συρτη Βυθου

Γρήγορες Επιδιορθώσεις Οδηγών & Κορυφής Καλαμιού

Πολλές φορές τυχαίνει στα ψαρέματά μας να τραυματίζουμε διάφορα τμήματα του εξοπλισμού μας με αποτέλεσμα να μην μπορούμε να πραγματοποιήσουμε στη συνέχεια άνετα το ψάρεμά μας. Εδώ θα δούμε πως μπορούμε σχετικά εύκολα να επιδιορθώσουμε μόνοι μας κάποια κορυφή του καλαμιού που τραυματίστηκε ή κάποιον οδηγό που καταστράφηκε ή έπαψε να λειτουργεί σωστά.

Μπορεί να μην φέρουμε το συγκεκριμένο τμήμα στην άριστη οπτική εικόνα που είχε στην αρχή (για αυτό υπάρχουν οι αντιπρόσωποι και οι ειδικοί που μπορούμε να δώσουμε το καλάμι μας για επισκευή) αλλά σίγουρα θα έχουμε πραγματοποιήσει μια πολύ καλή και λειτουργική κατασκευή με αποτέλεσμα το καλάμι μας να λειτουργεί το ίδιο σωστά με πρώτα.

Επιδιόρθωση κορυφής

Η κορυφή του καλαμιού είναι κάτι που πολύ εύκολα μπορεί να τραυματιστεί. Λίγο να μην προσέξουμε στο βάρος της αρματωσιάς μας, λίγο ένα άτσαλο πέταγμα, λίγο να μαζέψουμε και ένα χοντρό στριφτάρι ή κάποια άλλο μικροεξάρτημα  και η κορυφή μπορεί να σπάσει ή να φύγει το εσωτερικό κεραμικό της ή να ραΐσει το μέταλλο. Ότι πάντως και να συμβεί γεγονός είναι ότι θέλει άμεση επιδιόρθωση για να μπορέσουμε να συνεχίσουμε το ψάρεμά μας.

Ο ψαράς που έχει αποκτήσει κάποια εξοικείωση με το ψάρεμα σίγουρα θα του έχει συμβεί αυτό αρκετές φορές κι έχει μαζί του στον εξοπλισμό του κάποιες επιπλέον κορυφές για αυτές τις στιγμές όπως επίσης και μια κόλλα στιγμής. Αν εμείς δεν έχουμε κορυφή ή κόλλα στιγμή θα πρέπει να τα αναζητήσουμε σε κάποιο κοντινό κατάστημα της περιοχής ή αναγκαστικά θα κλείσουμε το συγκεκριμένο καλάμι και θα συνεχίσουμε το ψάρεμά μας με κάποιο εφεδρικό και η επισκευή θα γίνει αργότερα στο σπίτι μας όταν αποκτήσουμε κόλλα και κορυφή.

Ας δούμε πως θα γίνει αυτή η επιδιόρθωση.

Αν έχει σπάσει η κορυφή τότε αυτό που θα χρειαστούμε είναι μια νέα κορυφή που να ταιριάζει στο καλάμι μας.

Αν έχει τραυματιστεί η κορυφή και χρειάζεται βγάλσιμο για να αντικατασταθεί με νέα τότε ο αναπτήρας είναι αυτός που θα την αποκολλήσει από το στέλεχος του καλαμιού. Ζεσταίνουμε με τον αναπτήρα την κορυφή και συγκεκριμένα το μεταλλικό τμήμα και όχι το καλάμι μας και στη συνέχεια την τραβούμε να ξεκολλήσει συνήθως με ένα πενσάκι για να μην καούμε ή και με το χέρι μας προσεχτικά. Αν θέλουμε για καλύτερο αποτέλεσμα στη συνέχεια μπορούμε με ένα ψιλό γιαλοχαρτάκι να αφαιρέσουμε τυχόν υπολείμματα κόλλας υπάρχουν στην άκρη του καλαμιού μας.

Ας τις δούμε αυτές τις ενέργειες και αναλυτικά βήμα βήμα:

Με έναν αναπτήρα ζεσταίνουμε την κορυφή.

Προσοχή το μέταλλο και όχι το καλάμι!

Τραβάμε τη κορυφή με ένα πενσάκι ή προσεχτικά με τα χέρια μας από την άκρη για να μην καούμε.

Η κορυφή αφαιρέθηκε

Για καλύτερο αποτέλεσμα στη συνέχεια τρίβουμε με ένα ψιλό γυαλόχαρτο το τμήμα που υπήρχε η κορυφή

Βλέπουμε το τμήμα της κορυφής καθαρό

Σειρά έχει τώρα το κόλλημα της κορυφής. Τοποθετούμε λίγο κόλλα στιγμής στην άκρη του καλαμιού και σφηνώνουμε τη νέα κορυφή στο στέλεχος. Αν έχει και άλλα δαχτυλίδια σταθερά πιο κάτω φροντίζουμε η κορυφή μας να βρίσκεται στην ίδια ευθεία με τα δακτυλίδια αυτά. Σε ελάχιστο χρόνο είναι κολλημένη και πανέτοιμη για να πραγματοποιήσει ένα νέο ψάρεμα.

Επιδιόρθωση οδηγού

Ο οδηγός ή δακτυλίδι όπως το αποκαλούν πολλοί φίλοι ψαράδες είναι κάτι που εύκολα κι αυτός τραυματίζεται. Βέβαια το ψάρεμα μπορεί να συνεχιστεί τις περισσότερες φορές με λίγο όμως προσοχή αφού το καλάμι μπορεί να ψαρέψει και με έναν οδηγό λιγότερο. Αν αυτό γίνει θα φροντίσουμε με ένα κοφτερό μαχαιράκι ή κοπίδι να αφαιρέσουμε τον παλιό τραυματισμένο οδηγό για να μη μας δημιουργεί προβλήματα στις βολές και στη συνέχεια όταν πάμε σπίτι μας θα ασχοληθούμε με την επισκευή του και την αντικατάστασή του με νέο.

Ο νέος οδηγός που θα τοποθετήσουμε θα πρέπει να έχει δακτυλίδι παρόμοιο με αυτό που είχε ο παλιός. Αν ο παλιός έχει πεταχτεί τότε θα είναι κάτι ανάμεσα στο προηγούμενο και το επόμενο δακτυλίδι, δηλαδή ένα ενδιάμεσο μέγεθος. Τώρα αν είναι μονής ή διπλής στήριξης αυτό είναι κάτι που δεν θα μας απασχολήσει εδώ. Η μονή στήριξη επιδιορθώνεται πιο εύκολα αλλά η διπλή είναι πιο σταθερή.

Ας δούμε αυτήν την αντικατάσταση.

Αφαιρούμε τυχόν υπολείμματα κόλλας ή σκοινιού που υπάρχουν στη θέση που θα τοποθετήσουμε τον οδηγός μας. Τοποθετούμε τον οδηγό μας στη σωστή θέση του και στάζουμε μια σταγόνα κόλλα στιγμής για να σταθεροποιηθεί στη θέση που πρέπει και ξανακάνουμε έλεγχο αν βρίσκεται στη σωστή θέση.

Ο έλεγχος γίνεται αν κοιτάξουμε από τη μια άκρη όλους τους οδηγούς και δούμε ότι τα δακτυλίδια βρίσκονται όλα στην ίδια ευθεία. Αν δούμε ότι έχει τοποθετηθεί σωστά τότε πάμε στο επόμενο στάδιο που είναι το δέσιμό του με νήμα.

Το νήμα που θα χρειαστεί να το δέσουμε είναι ένα αρκετά ψιλό νήμα από αυτό που χρησιμοποιούμε συνήθως στους μηχανισμούς μας όσοι ψαρεύουμε με νήματα. Ειδάλλως αν δεν έχουμε νήμα θα φροντίσουμε να πάρουμε είτε κάποιο ειδικό για επιδιορθώσεις οδηγών ή ένα απλό νήμα λεπτό αλλά αντοχής. Κάνουμε μια θηλιά με την άκρη του νήματος ώστε η θηλιά να προεξέχει του οδηγού στο πάνω άκρο όπως βλέπετε στη φωτογραφία και η άκρη της να βγαίνει πιο χαμηλά από το κάτω άκρο του οδηγού και τυλίγουμε σφικτά τριγύρω της το νήμα φροντίζοντας οι βόλτες να μην καβαλάνε η μια την άλλη.

Αν ο οδηγός μας είναι απλής στήριξης τότε τυλίγουμε τη στήριξη αυτή. Αν είναι διπλής στήριξης τότε αφού τυλίξουμε τη μια στήριξη με το νήμα μπορούμε να προχωρήσουμε σε τύλιγμα και της δεύτερης στήριξης.

Αφού η στήριξή μας είναι καλυμμένη με το νήμα, κόβουμε το νήμα αφήνοντας ένα περιθώριο( μια άκρη), όπου αυτήν την άκρη τη περνάμε μέσα από τη θηλιά που τοποθετήσαμε στην αρχή στη θέση του οδηγού. Στη συνέχεια τραβάμε την άκρη της θηλιά με ένα πενσάκι έτσι ώστε η θηλιά όλη να περάσει στο εσωτερικό όλων των βολτών του νήματος και να μην φαίνεται. Σφίγγουμε γερά και το δέσιμό είναι έτοιμο.

Με τη κόλλα στιγμής ρίχνουμε μερικές σταγόνες πάνω στις βόλτες και περιμένουμε να στεγνώσει ώστε να γίνει ένα σώμα κόλλα και νήμα.

Αν θέλουμε για καλύτερο αποτέλεσμα τόσο αισθητικό όσο και πρακτικό περνάμε με το πινελάκι από ένα μανό (για τα νύχια) τις βόλτες του νήματος. Για να μην στάξει περιστρέφουμε το καλάμι μέχρι να στεγνώσει. Όταν στεγνώσει το δαχτυλίδι μας και συνεπώς και το καλάμι μας είναι έτοιμο για ψάρεμα.

Αν ο οδηγός μας που είναι για αντικατάσταση βρίσκεται σε συρόμενο μέρος τότε αφού αφαιρέσουμε την κορυφή αφαιρούμε όλους τους συρόμενους οδηγούς από το στέλεχος του καλαμιού και στη συνέχεια θα επιδιορθώσουμε το κατεστραμμένο οδηγό με την άνεσή μας.

Ας δούμε αυτές τις ενέργειες τοποθέτησης οδηγού και αναλυτικά φωτογραφικά βήμα βήμα:

Επιλέγουμε τον οδηγό που μας ταιριάζει

Τον τοποθετούμε στη σωστή θέση στάζοντάς του μια σταγόνα κόλλα στιγμής

Θα πρέπει όλα τα δαχτυλίδια να βρίσκονται στην ίδια ευθεία

Κοιτάζοντας από το ένα άκρο του καλαμιού ελέγχουμε τη σωστή θέση των δακτυλιδιών

Κάνουμε μια θηλιά με το νήμα μας όπου την άκρη τη τοποθετούμε λίγο πιο πάνω από τη θέση στήριξης του οδηγού

Κρατώντας τη θηλιά πραγματοποιούμε βόλτες τριγύρω της

Οι βόλτες γίνονται προσεκτικά για να μην καβαλήσει η μια την άλλη

Θα γεμίσουμε όλη τη βάση στήριξης με νήμα (βόλτες)

Βλέπουμε το τύλιγμα από άλλη οπτική γωνία

Αν υπάρχει και δεύτερη βάση στήριξης την τυλίγουμε και αυτή και περνάμε την άκρη του νήματος μέσα από τη θηλιά

Με ένα πενσάκι τραβάμε την άκρη της θηλιάς ώστε αυτή να χωθεί στο εσωτερικό του νήματος

Βλέπουμε τη θηλιά να έχει εξαφανιστεί

Αφού σφίξουμε γερά κόβουμε τα περισσεύματα του νήματος

Με μια κόλλα στιγμής στάζουμε κάποιες σταγόνες πάνω στο νήμα

Με το πινελάκι από ένα μανό περνάμε το νήμα

Ο οδηγός μας είναι έτοιμος!