Cover

Συρτη Βυθου

Συρτή Βυθού: Ταχύτητα Σκάφους & Βάθος Πλεύσης Τεχνητού

Το βάθος πλεύσης του τεχνητού μας, είναι πολύ σημαντικό στη συρτή κοντά στο βυθό και μεσόνερα, και εξαρτάται αφενός από το βάθος πλεύσης του τεχνητού και αφετέρου από την ταχύτητα με την οποία κινείται το σκάφος μας.  Αργή ταχύτητα-μεγάλο κατέβασμα, γρήγορη ταχύτητα-μικρό κατέβασμα.

Ο ψαράς, μέσω υπολογισμών που έχει κάνει σε προηγούμενα ψαρέματα, έχει βρει ποια ταχύτητα κατεβάζει το δόλωμά του συγκεκριμένα μέτρα βάθους. Εμείς θα επιδιώξουμε να βρούμε την ταχύτητα που κατεβάζει το δόλωμα συγκεκριμένο βάθος κάθε φορά που ένα μολύβι πέφτει στο νερό, και θέλουμε αυτό να είναι εύκολα υπολογίσιμο, π.χ. 2 μέτρα ή μία οργιά. Για όσους έχουν το βυθόμετρο  σε μέτρα, τα 2 μέτρα είναι εύκολα υπολογίσιμα, ενώ για όσους προτιμούν τις οργιές, η 1 οργιά είναι επίσης υπολογίσιμη.

Όσοι ασχολείστε με το αντικείμενο και έχετε καταλήξει στους δικούς σας υπολογισμούς, τους αφήνετε όπως έχουν, αφού αυτούς έχετε μάθει κι αυτούς χρησιμοποιείτε.

Κανόνας: Για τους νέους φίλους

Όσοι ξεκινάτε τώρα τη συρτή βυθού, μπορείτε να ακολουθήσετε τον εξής κανόνα:  όταν ρίχνουμε ένα μολύβι στο νερό με μια ταχύτητα 3,1-3,4 μίλια, το δόλωμα κατεβαίνει κατά δύο μέτρα βαθύτερα. Αυτός ο κανόνας ισχύει για τη συρτή που έχουμε κατασκευάσει με μολύβια 150-160 γρ. και απόσταση 5 οργιών το ένα από το άλλο. Στον παραπάνω υπολογισμό, θεωρούμε ότι η πορεία μας είναι ευθεία γραμμή, δεν υπάρχει έντονο ρεύμα, και φυσικά, η ταχύτητα μετριέται σε ναυτικά μίλια (knots) και όχι μίλια στεριανά.

Υπολογισμός ταχύτητας

Έχοντας σαν κανόνα ή σαν ξεκίνημα αν θέλετε τα 2 μέτρα βάθος και ταχύτητα 3,1-3,4 μίλια, πηγαίνετε να υπολογίσετε τη δική σας ταχύτητα. Βρίσκετε ένα σχετικά ρηχό σημείο, χωρίς απότομες διακυμάνσεις, αλλά και χωρίς ιδιαίτερα σκαλώματα, και σέρνετε τη συρτή σας ανεβοκατεβάζοντας ελάχιστα την ταχύτητα. Αν δείτε ότι βρήκε πάτο, σημαίνει ότι πρέπει να αυξήσετε ταχύτητα, ενώ όταν δεν ακουμπά πουθενά, ίσως χρειαστεί να μειώσετε λίγο. Έπειτα από κάποιο χρονικό διάστημα και με τις αυξομειώσεις που θα έχετε κάνει, σίγουρα θα βρείτε την ταχύτητα που σας ταιριάζει.

Όταν υπάρχουν ρεύματα

Παραπάνω είπαμε ότι ο μπούσουλας των 3,1-3,4 knots-βύθιση του μολυβιού κατά 2 μέτρα, θεωρεί ότι δεν υπάρχουν ρεύματα. Όμως από ότι ξέρετε -και ειδικά στα καλά σημεία-, τα ρεύματα κυριαρχούν. Τι γίνεται σ’ αυτές τις περιπτώσεις; Ισχύουν οι υπολογισμοί μας ή πρέπει να τροποποιηθούν ανάλογα;

Με κόντρα ρεύμα: Όταν το ρεύμα είναι κόντρα και οι ενδείξεις του GPS είναι π.χ. 3 knots, η πραγματική ταχύτητα της συρτής σίγουρα δεν είναι αυτή. Ανάλογα με το πόσο ρεύμα έχει, αυξάνεται αντίστοιχα, δηλαδή αν η ταχύτητα του ρεύματος είναι π.χ. 0,5 knots, τότε η πραγματική ταχύτητα της συρτής είναι 3+0,5=3,5 knots. Αρκετά πιο μεγάλη από την επιθυμητή, άρα σημαίνει ότι πρέπει να μειώσουμε στροφές.

 

Με πρίμα ρεύμα: Όταν το ρεύμα είναι πρίμα και οι ενδείξεις του GPS είναι π.χ. 3 knots, τότε η πραγματική ταχύτητα της συρτής είναι μικρότερη. Αν η ταχύτητα του ρεύματος είναι 0,5 knots, τότε η πραγματική ταχύτητα συρτής είναι 3-0,5=2,5 knots, δηλαδή πολύ πιο μικρή από την επιθυμητή. Άρα εδώ πρέπει να αυξήσουμε στροφές.

Συμπέρασμα: Όταν το ρεύμα είναι κόντρα, μειώνουμε ταχύτητα, ενώ όταν είναι πρύμα αυξάνουμε.

Διαβάστε εδώ για τους χειρισμούς μας όταν κάνουμε στροφή: Συρτή Βυθού: Στροφή Σκάφους & Χειρισμοί